”Curajul de a fi vulnerabil” de Brené Brown (recenzie)

Curajul de a fi vulnerabil: schimbă felul în care trăiești, iubești, educi și conduci” este o carte scrisă de Brené Brown, centrată pe dezvoltare personală, având ca scop punerea în lumină a importanței vulnerabilității în viețile noastre. Până în momentul de față am fost cel puțin reticentă la cărțile de „self-help”, dar abordarea autoarei, prin întrebările punctate pe care își construiește mai apoi concluziile, reușește să te pună față în față cu adevăruri și realități dure de care probabil nu suntem niciunul conștienți.

Brené Brown este profesoară și cercetătoare în cadrul Universității din Houston, dedicându-și 10 ani de viată studiului rușinii și vulnerabilității pentru a obține datele necesare scrierii acestei cărți. Cercetarea a fost derulată sub formă de interviuri, așa că exemplele date în cele 7 capitole ale acestei cărți sunt fragmente din răspunsurile a 1280 de participanți.

Cartea nu apare ca un rețetar, presărat cu reguli de viață. Nu răspunde la întrebări de genul ”Cum să fiu un părinte mai bun?” sau „ Cum să scap de teama de respingere?”, ci este mai degrabă un jurnal amplu, alcătuit din trăirile participanților și cum au interpretat ei aceste experiențe.

Debutul cărții este reprezentat de un citat al lui Theodore Roosevelt, pe care îl voi atașa mai jos, deoarece este cel mai relevant și cuprinde perfect esența lucrării:

„Nu este criticul cel care contează, nu cel care stă pe margine și cel care arată cu degetul la cum s-a împiedicat omul puternic, ori cum ar putea cel care face un lucru să-l facă mai bine. Meritul este al celui care se află în arenă; al celui care are fața murdară de praf, sudoare și sânge; al celui care greșește și ratează în mod repetat; al celui care cunoaște entuziasmul și devoțiunea și care se dăruiește unei cauze care merită efortul; al celui care, în cel mai bun caz, cunoaște triumful unei mari realizări, iar în cel mai rău caz, eșuează după ce a îndrăznit ceva extraordinar[…]”

Theodore Roosevelt

Există anumiți termeni recurenți în carte, cei mai pregnanți fiind „trăitul din plin” și curajul de a „îndrăzni cu orice preț”. Aceste două sintagme sunt stările explorate, dorite și parțial atinse de participanții la cercetările lui Brené Brown. Acele persoane care reușesc să trăiască din plin sunt cei care au reușit să își îmbrățișeze vulnerabilitățile și să îndrăznească să intre în arena despre care vorbește Theodore Roosevelt, cu orice preț.

Împărțită în 7 capitole, Curajul de a fi vulnerabil descrie și demontează, pe rând, cultura nemulțumirii în care trăim, gândurile descurajatoare pe care inevitabil le avem cu toții, moduri de a le controla și mecanisme de apărare. Mi-a plăcut la această parte modul inedit prin care s-a transmis informația. Pentru a exemplifica și puncta clar locurile în care există probleme în cultura și viața noastră, autoarea nu a scris câteva paragrafe de informație peste care se poate trece fără păsare, ci a formulat seturi de întrebări asupra cărora poți medita și hotărî singur și concret cum stau lucrurile.

După acest „glosar” amplu, în care cititorul înțelege cu ce se confruntă, urmează câteva capitole în care sunt descrise situațiile în care ne impactează: relații, educație, leadership și parenting. Aici, din nou am apreciat aplicabilitatea și modul de transpunere a ideilor. După cum a menționat și în paragrafele anterioare, această lucrare reprezintă o însumare de experiențe ale participanților la studiul autoarei, la care se adaugă și experiențele ei de viață. Astfel, nu sunt prezentate doar părțile bune și reușitele celor care „trăiesc din plin”, ci și drumul până la acel punct. În plus, aducerea în discuție a domeniului educațional și parentingului vin în ajutor în atacarea problemei culturii nemulțumirii de la rădăcină, deoarece noi suntem singurii care pot crea medii prielnice și primitoare în care generațiile viitoare să se dezvolte.

În concluzie, vorbim despre o lectură plăcută și revelatoare, pe care o consider utilă și accesibilă pentru oricine, indiferent de clasă socială sau vârstă. Are informații utile pentru fiecare, fie că este vorba de părinți, profesori sau adulți în devenire.