”Însușiri modificate”, de Daniel Goleman și Richard Davidson (recenzie)

Care este scopul adevărat al meditației? Când funcționează și când nu funcționează? Pot avea loc schimbări imediate? Sunt beneficii diferențiate în funcție de tipul de meditație practicat? Acestea sunt doar câteva dintre întrebările la care își propune și își reușește să răspundă Însușiri modificate, de Daniel Goleman și Richard Davidson.

Cei doi autori sunt experți în psihologie și neuroștiințe, iar pasiunea lor pentru practica meditației i-a determinat să studieze și să scrie despre acest subiect. Ambii își adună forțele și cunoștințele pentru a realiza o reinterpretare radicală, pe un fundament științific, a beneficiilor pe care le are meditația. Aceasta are scopul fundamental de a explora intens propria minte și de a produce schimbări întregii noastre ființe. În acest fel, contrar opiniei generale, avantajul adevărat al meditației de lungă durată nu este o stare de sănătate perfectă sau un succes academic remarcabil, ci dobândirea unor trăsături pozitive modificate, a unor calități de lungă durată. Aceste modificări pozitive au loc în creier, și sunt vizibile în comportament.

Pentru a demonstra acest lucru, autorii au o abordare foarte riguroasă. Ei includ pe tot parcursul cărții doar acele concluzii provenite din studii extrem de riguroase. Descrierea beneficiilor, deși este însoțită de explicații cu privire la cercetările efectuate pentru a le obține, mai este însoțită și de expunerea călătoriei spirituale a celor doi. Astfel, este puțin probabil să te simți copleșit de discuțiile despre date și cercetări pentru că sunt accesibil prezentate și sunt îmbinate cu reflecții personale.

Cartea cuprinde 14 capitole, iar primele trei sunt destinate introducerii cititorului în universul alcătuit de această practică, prezentându-se concepte (precum „meditație” sau „însușire modificată”) și distincții fundamentale (precum cea dintre o minte „sănătoasă” și o minte „nesănătoasă”). Următoarele capitole sunt destinate prezentării diferitelor tipuri de meditații alături de modul diferențiat în care mintea noastră reacționează la acestea. În ciuda faptului că sunt incluși termeni de specialitate, aceștia sunt foarte bine explicați și re-explicați. Așadar, chiar dacă nu ești specializat în domeniul psihologiei vei putea să înțelegi ce este, mai exact, meditația, cum funcționează și cum poți să obții beneficii în urma practicării ei.

Titlul este unul sugestiv și face trimitere în mod direct la esența întregii cărți. Aceasta se referă la faptul că meditația de lungă durată, profundă, poate produce modificări majore, persistente ale ființei noastre. În acest fel, autorii se centrează pe aspectele ce zac dincolo de starea de sănătate, adică pe crearea însușirilor sănătoase și de lungă durată ale ființei noastre. Aceste însușiri iau forma calmului, compasiunii și sunt dobândite prin exercițiile contemplative repetate. Perseverența în exercițiile regulate de meditație produce beneficii de neimaginat la nivelul întregii noastre ființe, căci dobândim însușiri precum altruismul, echilibrul sufletesc sau compasiunea imparțială. Aceste însușiri devin tot mai evidente pe măsură ce se alocă mai mult timp exercițiilor de meditație. Exercițiile diferă între ele, motiv pentru care și beneficiile obținute în urma lor diferă într-o anumită măsură. Acest aspect este detaliat pe parcursul cărții, fiind minuțios descrise câteva dintre practicile de meditație. Printre acestea se numără mindfulness, meditația compasiunii și a bunătății prin iubire și MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction). Deși meditația vastă, de scurtă durată (8-10 minute) poate aduce și ea beneficii, acestea nu se păstrează, deci nu presupun modificările profunde dobândite în urma meditației profunde.

Cine și de ce ar trebui să citească această carte?

Dacă ești un novice în arta meditației și tot ceea ce știi despre această practică este dat de ceea ce ai citit din câteva articole, această carte este pentru tine. Te va face să înțelegi care este puterea transformatoare a meditației și cum poți să o obții. Nu numai că îți va oferi o informații fundamentate științific cu privire la avantajele meditației, dar îți va și explica cum toate acestea sunt posibile.

Dacă ești un expert în arta meditației, această carte nu va contribui semnificativ la extinderea câmpului de cunoștințe pe care îl deții cu privire la această practică. Însă, ceea ce va putea face, va fi să îți ofere o imagine de ansamblu cu privire la experiența autorilor în practica meditativă și o imagine detaliată a procesului prin care cei doi au trecut pentru a studia această practică într-un context științific.

Care sunt câteva dintre ideile pe care această carte le cultivă?

Doar 8 minute de mindfulness reduc, pentru o vreme, rătăcirea gândurilor. În jur de 10 ore de meditație în 2 săptămâni îmbunătățesc atenția și memoria de lucru. Acest lucru s-a demonstrat că poate duce la obținerea unor rezultate mai bune la examenele de admitere la facultate!

Meditația poate fi extrem de utilă pentru tratarea depresiei, a anxietății și a durerii. Este la fel de utilă ca medicația, însă efectele adverse nu constituie o problemă majoră. Cu cât mai severe sunt simptomele depresiei, cu atât mai utilă este practica MBCT (Mindfulness-Based Cognitive Therapy). Ce este și cum funcționează MBCT, poți să afli de-a lungul cărții și mai ales în capitolul 10.

Orele de practică sunt cele care fac diferența dintre începători și profesioniști. Cum și despre ce diferențe este vorba? Te las pe tine să descoperi.

Concluzii. Citim cele aproximativ 360 de pagini sau nu?

Dacă vrei să afli cum din primele ore, din primele zile și săptămâni meditația poate să îți aducă beneficii (în ceea ce privește, de exemplu, atenția și memoria de lucru) îți recomand cu mare căldură să o citești. Dacă vrei să afli cum este posibil ca creierul yoghinilor să îmbătrânească mai încet în comparație cu persoanele similare lor în ceea ce privește vârsta, îți recomand cu mare entuziasm să o citești.

Dacă, în schimb, ești expert în arta meditației și urmărești în mod activ articolele publicate în revistele de specialitate de psihologie sau neurofiziologie, această carte poate să nu prezinte o provocare suficient de mare pentru tine. Totuși, ar putea să fie o lectură plăcută.