Conspect al articolului ”Online social networking sites – a novel setting for health promotion?”, de Julika Loss, Verena Lindacher și Janina Curbach, publicat în Health & Place, 2014
Introducere
Site-uri precum Facebook le permit oamenilor să formeze, mențină și vizualizeze rețele sociale. În acest studiu se urmăresc două aspecte. În primul rând, se urmărește măsura în care caracteristicile rețelelor sociale corespund caracteristicilor esențiale ale cadrelor de promovare a sănătății. În al doilea rând se dorește examinarea modului în care caracteristicile promovării sănătății pot fi transferate la rețele sociale.
Se aplică caracteristicile promovării sănătății la rețelele sociale?
Atributele cheie ale unui cadru de promovare includ oferirea unui context social și a interacțiunii sociale, are limite fizice, este parte integrată a vieții de zi cu zi și permite activități variate, personale sau profesionale. La acestea se adaugă prezența unor politici și a unei structuri organizaționale, existența unor valori comune, a unor norme și a unor sancțiuni pentru încălcarea lor, au influență asupra sănătății și este permanentă.
În ceea ce privește interacțiunea socială, rețelele sociale sunt conexiuni între utilizatori, presupun schimburi de informație și conversații multidirecționale. Oamenii le folosesc pentru a se cunoaște și pentru a fi în contact cu ceilalți. Tinerii le folosesc și pentru flirt, despărțiri, bullying sau hărțuire. Astfel, primul criteriu este îndeplinit.
La nivelul limitelor fizice, în mediul online s-ar putea formula o conceptualizare alternativă a comunității, în care elemente relaționale sau atributele comune înlocuiesc limitele geografice. Dar în rețelele sociale nu lipsesc doar limitele fizice, ci și limitele virtuale. Acestea nu sunt un grup fix, închis, ca o comunitate online.
La nivelul integrării în viața de zi cu zi, acest aspect este valabil în special pentru oamenii din țări dezvoltate. Aceștia se loghează zilnic pe rețelele sociale și petrec până la două ore pe zi în cadrul lor.
În ceea ce privește includerea unor sarcini personale, internetul îi lasă pe oameni să genereze și să distribuie informații. Principalele activități online sau cunoașterea oamenilor, păstrarea legăturii cu prietenii, distribuirea și discutarea informațiilor. Alte activități sunt mai pasive, precum monitorizarea altor persoane. Toate aceste activități presupun comunicare, fără un comportament concret.
La nivelul structurii și politicii organizaționale, rețelele sociale au termeni care guvernează interacțiunea. De asemenea, există opțiuni tehnice ce structurează și organizează interacțiunea.
În ceea ce privește influența asupra sănătății, această caracteristică este parțial susținută, deoarece include un comportament sedentar, în fața unui device. Există trei procese de comunicare cu impact asupra sănătății – marketing, comportamente de risc și bullying.
Marketingul online implică mult advertising la băuturi alcoolice, tutun și fast food. Acestea au și aplicații ce încurajează consumul, care îl normalizează. Efectele sale sunt încă necunoscute.
La nivelul comportamentelor de risc, adolescenții își văd prietenii angajându-se în comportamente de risc fără a suferi consecințe. Deoarece văd aceste comportamente la cunoscuți, sunt mai influențași de ele. În acest mod, comportamentele de risc sunt normalizate.
Cyber-bullying-ul presupune feedback public care are efecte asupra stimei de sine și a stării de bine.
În final, la nivelul permanenței, caracteristica este parțial prezentă la rețelele de socializare. În mod constant sunt create noi platforme, dar unele, precum Facebook, au rămas lideri pe o perioadă îndelungată.
Pot aceste atribute să fie transferate la rețelele sociale?
Există patru abordări ale mediului în promovarea sănătății. În primul rând, apare adresarea nevoilor persoanei în mediul său, pornind de la abilitățile sale. Nu se dorește neapărat schimbarea comportamentelor, ci se adresează competențelor și abilităților de bază ale membrilor.
Media este folosită pentru diseminarea mesajelor de sănătate în cadrul unei audiențe largi, cu scopul educării. Pentru a interacționa cu grupul țintă, media oferă oportunitatea schimbului de idei și de experiență despre probleme de sănătate și prevenție.
Există trei pași pentru atingerea scopului – crearea unei pagini, advertising și oferirea de update-uri pentru urmăritori. Ceea ce este important este interacțiunea prin răspunsul la comentarii și întrebări.
În al doilea rând, are loc schimbarea mediului fizic, organizațional și a structurilor sociale care influențează sănătatea. Acest lucru nu se întâmplă foarte des. Dacă se face, ar trebui să aibă ca target eliminarea postărilor care prezintă comportamente de risc și sancționarea prin feedback public. Aceste strategii de reglare sunt dificil de implementat deoarece mediul rețelelor sociale este incontrolabil și destul de lipsit de reguli.
În al treilea rând, se pot construi parteneriate cu mediul online și dezvoltarea de legături cu alte medii pentru a mări comunitatea. Acesta este un bun punct de start, dar cercetările sunt limitate. Organizațiile publice sau private care se centrează pe comportament sănătos pot fi partenere de proiect. Însă acești parteneri sunt destul de dificil de identificat.
În al patrulea rând, se poate opta pentru căutarea de persoane din mediul online care sunt implicate și formularea unor strategii de a îi împuternici.
Radu este psiholog, doctor în psihologie, consultant organizațional, antreprenor și editorul fondator al Psihoteca.