Evaluarea creativității prin tehnica evaluării consensuale

Conspect al capitolului 4, „Assessing creativity using the consensual assessment technique”, de John Baer și Sharon McKool, publicat în 2009 în „Handbook of Research on Assessment Technologies, Methods, and Applications in Higher Education”.

Background 

Evaluarea creativității este dificilă din mai multe puncte de vedere, mai ales datorită neînțelegerilor cu privire la conceptualizarea sa. Cea mai frecventă întrebare este măsura în care creativitatea este o abilitate generală, sau este domeniu specifică.  

Tehnica evaluării consensuale, care este discutată în acest articol, nu este limitată la doar una dintre aceste abordări. Această abordare se bazează pe performanța activă a persoanei. Dar ca și limite, evaluarea consensuală se bazează pe comparații la nivelul unui grup particular. Astfel, nu se pot stabilirea unei standardizări a scorurilor care să permită comparații.  

Procedura de utilizare 

Tehnica include doi pași – participanții au sarcina de a produce ceva și experții evaluează nivelul de creativitate al produsului. Experții acționează separat, pentru a nu se influența. Cele mai des utilizate sarcini au fost scrierea unor poeme sau a unor nuvele, alături de crearea unor colaje. Nu se măsoară abilități, atribute sau dispoziții personale, ci nivelul de creativitate al produsului.  

La începutul sarcinii, participanții primesc instrucțiunile de bază și, dacă sunt necesare, materiale. Toți participanții primesc aceleași instrucțiuni și aceleași materiale. În final, fiecare expert evaluează creativitatea produsului. Evaluatorii nu trebuie să explice în niciun fel scorul acordat. Evaluarea se face pe o scală Likert cu cel puțin 3 puncte. Experților le se cere să folosească toate punctele de pe scală.  

Diferențele de creativitate identificate se referă la diferențele în cadrul grupului testat, și nu se pot face comparații în afara sa.  

Validitate și fidelitate 

Folosind opiniile unor experți, se consideră că se utilizează cea mai validă opțiune. Fidelitatea inter-evaluator este destul de mare, raportând alfa Cronbach între .72 și .93. În general, cu cât se utilizează mai mulți evaluatori, cu atât crește fidelitatea interevaluator.  

S-a luat în considerare posibilitatea ca evaluatorii să evalueze altceva decât creativitatea. Într-un studiu, evaluatorii au avut sarcina de a mai evalua alte atribute. Deși experții sunt de acord în evaluarea creativității, acestea nu coincideau cu aspecte precum abilitățile tehnice, ordine în lucru sau expresivitate. Au existat corelații pozitive semnificative cu aspecte precum utilizarea materialelor într-un mod nou, complexitate și estetică. Dar acestea sunt parte a creativității.  

O analiză factorială a scorurilor din cadrul unei sarcini de poezie a rezultat în trei factori – creativitate, stil și corectitudine tehnică. Astfel, tehnica are un nivel înalt al validității de discriminare.  

Această tehnică nu reprezintă o dovadă a unei abilități generale. Dacă creativitatea ar fi fost domeniu-specifică, atunci creativitatea în mai multe domenii ar fi necorelată. Dacă creativitatea ar fi fost o trăsătură generală, atunci abilitățile dintr-un domeniu (poezie) s-ar transfera la altul (știință). Tehnica evaluării consensuale nu arată generalitate în domenii.  

În cercetări cu privire la o varietate de intervenții, training sau constrângeri experimentale, tehnica a lucrat bine. Deoarece nu aparține unei anumite teorii, testul poate fi utilizat cu orice întrebări de cercetare.  

De asemenea, rezultatele sunt destul de stabile în timp, dar răspund la modificări ale motivației. De exemplu, Amabile (1996) a arătat că oferirea de recompense pentru finalizarea sarcinii sau atragerea atenției asupra evaluării scade performanța creativă. Baer (1997, 1994a) a arătat că această modificare apare mai des la fete și că training-ul este eficient în condiții foarte specifice. 

Gen, rasă, etnie 

Tehnica evaluării consensuale prezintă diferențe foarte scăzute în funcție de rasă/etnie. Într-un studiu, nu au apărut diferențe între persoanele caucaziene și persoanele de culoare sau între fete și băieți. Singura diferență, mică dar semnificativă, a apărut în domeniul poeziei, între grupurile americane latine și caucaziene și între grupurile americane latine și asiatice.  

Utilizare 

Tehnica evaluării consensuale a fost utilizată pentru compararea performanțelor în diferite stări motivaționale, pentru măsurarea impactului predării unor abilități și cunoștințe supra performanței creative sau pentru studierea impactului motivațional în funcție de gen. De asemenea, s-a utilizat pentru identificarea unor diferențe de gen sau etnie, pentru compararea modelelor specifice cu cele generale sau pentru studierea relației dintre procesele și produsele creativității. În final, a fost aplicat pentru a cerceta creativitatea în diverse contexte culturale, pentru a identifica stabilitatea creativității și pentru a analiza cum este conceptualizată creativitatea de persoane cu diferite nivele de expertiză.  

Folosirea tehnici în educația superioară 

O primă aplicație a tehnicii evaluării consensuale în domeniul educației superioare este cercetarea eficienței programelor de studiu. Această idee se adresează facultăților care au ca scop dezvoltarea creativității. De exemplu, dacă studenții creează un portofoliu de-a lungul facultății, și notele acordate de experți cresc, atunci programul este eficient.  

O altă aplicație este admiterea în programe competitive de scriere creativă, muzică, teatru, artă și alte arii. Însă este important să se respecte regula utilizării mai multor jurați. De asemenea, ei nu trebuie să știe cărui candidat îi aparțin lucrările. 

O a treia aplicație este evaluarea studenților la finalul cursurilor. Deoarece evaluările se bazează doar pe grupul prezent, este posibil ca nivele generale diferite de creativitate în două clase să rezulte în evaluări incorecte. De exemplu, o lucrare medie poate fi cea mai creativă dintr-un grup slab și cea mai slabă dintr-un grup foarte performant. Pentru a eficientiza acest proces, se poate colabora cu companii de testare pentru a fi siguri că testele sunt la fel de dificile și că evaluatorii folosesc același standard.  

În final, tehnica evaluării consensuale poate fi folosită pentru selectarea câștigătorilor unor premii sau burse.  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.