„ABC-ul psihopatului de succes” de Kevin Dutton și Andy McNab (recenzie)

Cartea a apărut inițial în anul 2014 în Marea Britanie, titlul original fiind: „The good psychopath’s guide to success. How to use your inner psychopath to get the most out of life” de Kevin Dutton and Andy McNab. În Romania volumul a apărut un an mai târziu, în 2015, la Editura Globo, sub numele „ABC-ul psihopatului de succes”, în traducerea lui Răzvan Lerescu.

Cartea este organizată pe zece capitole. Începe cu un prolog în care este povestită începerea colaborării dintre autori, continuă cu primele 3 capitole în care este definit conceptul de psihopat, iar ultimele 7 capitole se axează mai mult pe caracteristicile unui psihopat și cum un om obișnuit ar putea să profite de ele și să și le dezvolte.

Fiecare capitol pornește de la o anecdotă, o întâmplare reală, apoi se trece la explicarea unor teorii relevante pentru poveste și care te ajută să înțelegi unul sau mai multe concepte. Capitolul se încheie cu un test pe baza celor discutate (cum este chestionarul despre „Cât de mult amâni?”).

Psihopatia poate fi definită ca fiind o tulburare de personalitate caracterizată de lipsa empatiei și a rușinii, emoții superficiale, impulsivitate și un șarm superficial. Autorii însă conceptualizează psihopatia ca pe un continuum de trăsături de personalitate. Însă scopul lor este, într-un fel, „promovarea” psihopatiei, pe care o descriu mai degrabă ca pe un dar de care să profiți decât ca o povară sau ceva rușinos.

Volumul prezintă întâmplări pe care le au autorii în timp ce își petrec timpul împreună, pe care le folosesc apoi pentru a explica diferite dimensiuni ale psihopatiei. Chiar dacă nu ești interesat de psihopatie în sine, cartea conține foarte multe informații captivante care pot fi înțelese ușor și folosite în avantajul tău. Spre exemplu, capitolul 7 este dedicat persuasiunii. Este vorba despre un volum de dezvoltare personală în care autorii argumentează de ce este o idee bună să-ți dezvolți anumite trăsături care-i caracterizează și pe psihopați. Aceste trăsături sunt descrise, împreună cu diferite moduri în care sunt utile în viața de zi cu zi.

Ce mi-a plăcut la această carte a fost modul în care este scris textul, întrucât te face să te simți ca și cum ai face parte din discuțiile dintre autori. Cartea te face să râzi. Este scrisă așa tocmai pentru ca cititorul să se simtă conectat cu autorul și să îl facă sa îi dea dreptate, chiar dacă în mod normal opinia lui ar fi diferită. Mi-a plăcut capacitatea autorilor de a face analogii pentru a explica niște concepte psihologice mai dificile într-un mod comic și realist.

Cartea nu este doar accesibilă și interesantă, ci este și fundamentată empiric. Anecdotele și sugestiile practice sunt analizate și fundamentate pe prezentarea studiilor experimentate realizate atât de Kevin Dutton și colegii săi, dar și de alți psihologi din toată lumea.

ABC-ul psihopatului de succes merită citită de toți cei interesați de psihologie și de dezvoltarea personală.

Despre autori

Kevin Dutton este un psiholog și scriitor britanic, specializat în studiul psihopatiei. Este cercetător la Departamentul de Psihologie Experimentală  la Universitatea Oxford.

Steven Billy Mitchell, cunoscut de obicei sub pseudonimul Andy McNab, este un romancier și fost soldat de infanterie al armatei britanice, care susține că este el însuși un psihopat. A devenit celebru în 1993, când a publicat o carte intitulată Bravo Two Zero care conține o relatare a unei misiuni militare la care participase în cadrul Serviciului Aerian Special (SAS). A publicat o serie de alte romane de ficțiune și două autobiografii.