Flux-Psihologia fericirii de Mihaly Csikszentmihalyi

Când te-ai simțit ultima dată complet absorbit de o activitate pe care o desfășurai? Cât de des ți se întâmplă să te angajezi într-o anumită sarcină, fie ea din sfera artei, sportului, sau chiar o sarcină de la locul de muncă, și să nu îți dai seama de trecerea timpului? Aceasta este starea de flux, iar  oricare ar fi acea activitate care te ajută să ajungi acolo, merită cu siguranță un loc în rutina ta. 

”Universul nu este nici ostil și nu este nici prietenos- este pur și simplu indiferent.”, spune la un moment dat filosoful John Haynes Holmes. Fiecare este, prin urmare, responsabil de cultivarea propriei stări de bine. Aceasta poate lua multiple forme, de la relaxare, recunoștință, până la extaz, entuziasm. 

În cartea ”Flux- Psihologia fericirii”, Mihaly Csikszentmihalyi vorbește despre starea numită flux, a cărei apariție recurentă este asociată cu o stare generală de bine. Prin ce se caracterizează fluxul? Care sunt precondițiile necesare apariției acestuia? În ce domenii apare cel mai frecvent și ce anume determină ca unii oameni să fie mai predispuși la experienţierea stării de flux? În cartea sa, Mihaly răspunde la toate aceste întrebări, oferind o prezentare amplă a subiectului.

Cine este Mihaly Csikszentmihalyi?

Atunci când auzim numele Mihaly Csikszentmihalyi, este greu să nu ne fugă aproape automat gândul la ideea de flux, de experiență optimală (engl. ”flow”). Nu este deloc de mirare, căci Mihaly este binecunoscut drept ”tatăl” conceptului de flux, concept pe care îl abordează pe larg în bestsellerul internațional cu același nume. Interesul său ridicat față de acest subiect nu este unul întâmplător, autorul mărturisind că acesta s-a dezvoltat în perioada în care a fost ostatic într-un lagăr italian, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. El descrie cum, în ciuda atrocităților din jur și a cadrului neprietenos oferit de închisoare, reușea să atingă experiența extatică, fiind complet imersat în jocul de șah. Astfel, studiul modului în care oamenii experimentează această stare, făcând abstracție de mediul extern, prin controlul exclusiv al resurselor interne, a devenit unul dintre principalele sale domenii de cercetare.

Alături de Martin Seligman, el a pus bazele psihologiei pozitive, primul curent ce se centrează nu asupra tratării patologiei, ci a cultivării unei stări de bine psihologice, a dezvoltării potențialului uman și a funcționării optimale. Principalele sale contribuții în domeniu au fost studierea stării de flux, a creativității, respectiv a precursorilor obținerii acestora. De asemenea, el este co-fondator al Centrului de Cercetare a Calității Vieții ( engl. ”Quality of Life Research Center”), centru ce se ocupă, până în ziua de azi, cu studiul felurilor în care oamenii pot cultiva un mod împlinitor de viață.

Ce trebuie să știi despre starea de flux

Dacă ar fi să sumarizez conținutul cărții printr-o singură idee, cea mai elocventă cred că ar fi aceea că nu ceea ce ni se întâmplă ne determină fericirea, ci modul în care interpretăm această realitate. Sună familiar, nu-i așa? Cu alte cuvinte, nu suntem recipiente pasive, a căror soartă determină în ce măsură vom avea sau nu parte de fericire, ci ține de fiecare să invităm fericirea în viețile noastre.

Când vine vorba de flux, acesta nu este o stare atinsă pur și simplu, atunci când suntem pasivi, ci din contră. Fluxul reprezintă o ”stare în care persoana este atât de profund implicată într-o activitate încât nimic altceva nu pare să mai conteze. Experiența este atât de plăcută încât ar repeta-o cu orice preț, numai pentru plăcerea de a o face.” Adesea, oamenii resimt această stare atunci când se angajează în activități sportive, artistice, sau alte tipuri de activități plăcute. Dar nu este suficient ca o activitate să fie plăcută pentru a genera o stare de flux. Mihaly Csikszentmihalyi descrie în cartea sa opt componente majore ale unei activități care pot produce experiența optimală. Iată ce fel de activități te predispun la atingerea unei astfel de stări:

1.  O activitate stimulativă ce solicită aptitudinile personale. Cu alte cuvinte, nu vei atinge această stare atunci când admiri un apus frumos sau când te uiți la televizor. Aceste activități, deși plăcute, nu te provoacă și nu te determină să îți folosești abilitățile. Pictura sau tenisul, pe de altă parte, fac parte din această categorie. Dar dacă nu îți place să pictezi sau joci tenis cu un adversar mult mai slab sau mai priceput decât tine, fluxul nu va apărea. Așadar, alege o activitate care te interesează și potrivește-i nivelul de dificultate puțin peste abilitățile curente.

2.      Convergența acțiunii și atenției. În timpul activității trebuie să fii complet imersat în ceea ce faci, întregul câmp atențional fiind direcționat într-acolo, până în punctul în care acțiunile tale devin aproape automate, iar conștiința de sine care nu are legătură cu activitatea dispare.

3.      Scopuri clare și feedback. E important să știi exact care este obiectivul activităţii când începi și să poți evalua constant măsura în care te-ai apropiat sau nu de rezultatul dorit.

4.      Concentrare asupra sarcinii de îndeplinit. În timpul desfășurării activității, pătrund în spațiul conștiinței doar gândurile și informațiile relevante pentru sarcina respectivă, celelalte fiind temporar stopate.

5.      Pierderea conștiinței de sine. Dispare total focusul asupra viitorului, a  trecutului sau a altor stimuli care nu sunt relevanți în îndeplinirea sarcinii. Pentru o perioadă de timp, dispare distincția dintre percepția de sine și lumea înconjurătoare și poate apărea senzația că ești una cu natura.

6.      Exercitarea puterii de control asupra acțiunii. Prin perfecționare, poți dobândi din ce în ce mai mult control asupra activității, astfel încât marja de eroare să ajungă infimă.

7.      Perceperea alterată a timpului. De regulă, atunci când trăiești starea de flux, vei avea senzația că timpul trece mult mai repede decât în realitate. În măsurarea timpului, nu te mai raportezi la succesiunea de zi-noapte sau trecerea orelor de pe ceas, ci ritmul este dictat de activitatea pe care o desfășori.

8.      Experiența autotelică. Reprezintă, poate, una din caracteristicile centrale ale experienței optimale. Aceasta se referă la faptul că, pentru tine, activitatea este în sine un scop, nu un instrument de a ajunge la un anumit beneficiu, simpla desfășurare a acesteia fiind un beneficiu.

Mi se potrivește această lectură dacă…?

Cum fericirea este un subiect adesea abordat în psihologia populară, iar rețelele sociale abundă în ”scurtături” care pretind a ne conduce spre o viață mai fericită, mai prosperă, cu un număr mai mare de prieteni și așa mai departe, am putea fi îndemnați să credem că acest lucru se aplică și cărții ”Flux”. Însă, lucrurile nu stau deloc așa. În cartea sa, Mihaly pornește de la informații validate științific, adunate de-a lungul celor mai bine de douăzeci de ani de cercetări în domeniul respectiv. Cartea nu este un îndemn direct la a-ți cultiva o viață mai fericită, însă reușește să inspire această idee prin intermediul cunoștințelor pe care le livrează.

Mai precis, lectura oferă o bază teoretică despre ce anume înseamnă starea de flux, care sunt condițiile necesare atingerii acesteia, activitățile în care este mai probabil să apară, dar și diferențele interindividuale care potențează sau împiedică apariția fluxului. În plus, este explorată fericirea cultivată în diverse contexte, precum la locul de muncă, în relațiile interpersonale sau în confruntarea cu evenimente adverse. Limbajul este accesibil publicului larg, iar teoriile amintite sunt explicate suficient de cuprinzător cât să fie înțelese și de persoane care nu au cunoștințe anterioare din domeniul psihologiei.

În opinia mea, lectura este potrivită pentru persoane care își doresc să pășească în universul psihologiei pozitive și să dobândească informații teoretice din acest domeniu. Dacă ești adeptul cărților scrise într-un limbaj prietenos, cu exemple oferite din viața cotidiană sau din istorie, formulate sub forma unor povești ușor de urmărit, ”Flux- Psihologia fericirii” ar putea fi o lectură potrivită pentru tine. Dacă, în schimb, cauți o lectură pur științifică, ce tratează exhaustiv subiectul, din mai multe perspective (neurobiologic, cognitiv, etc.), poate ar fi mai potrivit să te orientezi către un alt tip de lectură. Personal, mi-aș fi dorit să se urmărească un ”fir roșu” în carte, căci uneori am simțit cum conținutul deviază de la subiectul central, anume starea de flux, și tratează ideea de fericire într-un mod general. De asemenea, mi-ar fi plăcut să conțină mai multe recomandări practice și concrete, utile cititorilor care își doresc să cultive această stare în viața lor de zi cu zi. Cu toate acestea, lectura mi-a făcut plăcere și m-a ajutat să-mi îmbogățesc bagajul de cunoștințe în domeniu.

Concluzii

Cu toții ne dorim să ducem o viață cât mai lipsită de griji și probleme și mai bogată în momente fericite, pline de semnificație. Dacă așteptăm în mod pasiv ca soarta să ne îndeplinească această dorință, vom sfârși, cel mai probabil, nemulțumiți și descumpăniți. Fericirea este o stare ce se cultivă, iar starea de flux poate fi o componentă importantă. Fluxul apare atunci când ne angajăm în activități cu sens pentru noi, de dragul activității în sine, nu cu scopul de a obține beneficii secundare. Așadar, fie că e vorba de sporturi, artă sau alte tipuri de hobby-uri, fie de activități desfășurate la muncă sau în compania celor dragi, este benefic pentru fiecare să descopere astfel de surse de plăcere și să le integreze în rutina sa.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ro_RORO