„Creierul adolescentului” de Dr. Frances E. Jensen și Amy Nutt (recenzie)

Te-ai gândit vreodată de ce acționează adolescenții mai impulsiv sau de ce aceștia sunt mai vulnerabili la dezvoltarea dependențelor? Creierul adolescentului” de Dr. Frances E. Jensen și Amy Ellis Nutt este un ghid cuprinzător, destinat părinților, dar nu numai, ce urmărește să elucideze misterele asociate cu această perioadă a dezvoltării.

Cartea vine în ajutorul tuturor celor ce vor să înțeleagă mai bine cum funcționează creierul uman, cu precădere în această etapă tumultuoasă a vieții. La finalul lecturii, putem concluziona cu ușurință că adolescenții nu sunt și nu au fost niciodată o specie aparte, ci doar una neînțeleasă.

Frances E. Jensen, profesor, autor, cercetător și părinte

Pentru Frances E. Jensen, ”Creierul adolescentului” este cartea ce o consacră, marcând debutul său ca scriitoare și atingând nivelul de bestseller internațional. Încă din primele pagini, aceasta mărturisește că nu cercetările sale extensive în domeniul dezvoltării creierului constituie motorul ce a dus la publicarea cărții, ci rolul său de mamă a doi băieți. Frances Jensen este clinician la Spitalul de Copii din Boston și profesor la Facultatea de Medicină Harvard, în departamentul de neurologie pediatrică. În același timp, ea își crește singură cei doi băieți și mărturisește că, asemeni oricărui părinte, s-a lovit de provocările aferente acestei perioade.

Astfel, din ipostaza de specialist în neuroștiințe, autoarea tratează teme adesea întâlnite în rândul adolescenților, de la dorința de a ieși în evidență, prin frizuri țipătoare sau vestimentație extravagantă, până la subiecte mai sensibile, precum gestionarea stresului, combaterea dependențelor sau a altor tulburări de natură psihică. Această perspectivă, a profesionistului, este dublată de cea de părinte. Autoarea nu ezită să împărtășească din experiența proprie dificultățile și temerile cu care s-a confruntat pe parcurs. Din punctul său de vedere, adolescența este o perioadă similară unei ”curse într-un montagne russe”, care ”în majoritatea cazurilor, încetinește la un moment dat și ne oferă o mulțime de povești de spus mai târziu”.

Ce ne învață ”Creierul adolescentului”?

Cartea este structurată în șaptesprezece capitole, fiecare abordând o temă distinctă, de la formarea creierului și învățare în era digitală, până la consum de tutun, substanțe și comportament delincvent. Fiecare capitol este fundamentat științific, astfel că vei întâlni mulți termeni din neuroștiințe. Însă, aceștia sunt explicați într-o manieră clară, astfel încât pot fi pe înțelesul tuturor. Stilul personal, cald al scriitoarei acompaniază termenii de specialitate, astfel încât ai putea uita pentru o secundă că citești un manual de neuroștiințe. Vei putea crede, așa cum am pățit și eu, că este precum o scrisoare de la un prieten, dornic să te îndrume și să îți împărtășească din experiențele proprii de viață.

Fie că este vorba de petreceri sau pasiuni, fie de legarea prieteniilor, putem identifica cu ușurință un mecanism ce stă în spatele comportamentelor adolescenților: în această perioadă, creierul este mai maleabil ca niciodată. Acest lucru poate fi, în același timp, atât o binecuvântare, cât și un blestem, întrucât experiențele de la această vârstă, atât pozitive, cât și negative, lasă o amprentă puternică asupra întregului traseu de dezvoltare. Tocmai de aceea, este esențial ca părintele să aibă o abordare potrivită.

Să luăm ca exemplu consumul de substanțe. Adolescența este o perioadă a explorării, a setei de cunoaștere. La nivel neuronal, acest lucru este explicat de o hipersensibilitate a nucleului accumbens, centrul din creier responsabil de procesarea recompenselor. Regiunile responsabile pentru gândirea critică și luarea deciziilor, pe de altă parte, sunt încă subdezvoltate. Tocmai de aceea, nu este de mirare că petrecerile de adolescenți se sondează adesea cu consumul unor cantități mult prea mari de alcool, nicotină sau droguri.

Dată fiind această maleabilitate crescută pe care am menționat-o anterior, aceste acțiuni pot avea consecințe pe termen lung, la nivel neurobiologic. După cum bine știm, alcoolul consumat în cantități mari poate duce la amnezie, adică la incapacitatea de a-ți aminti anumite evenimente din perioada de ebrietate. Acest fapt se datorează afectării hipocampului, structură limbică responsabilă, printre altele, cu formarea amintirilor. Cu adevărat problematic, însă (pe lângă deciziile neinspirate, luate adesea de adolescenți în această stare) este faptul că, în rândul persoanelor cu istoric de consum de alcool, s-au identificat disfuncții în capacitatea de a-și forma amintiri pe termen lung. De asemenea, cu cât consumul începe mai timpuriu în dezvoltare, cu atât afectarea este mai severă. Același tip de vulnerabilitate se identifică și în cazul consumului de cocaină. La adolescenți, s-au observat schimbări în striatum și în cortexul insular, două dintre ariile implicate în formarea dependențelor, chiar și după o lună de abstinență.

Care sunt câteva dintre sugestiile oferite de autoare?

Lecturând, îți vei da seama că nu există o rețetă magică prin intermediul căreia poți să-ți îmbunătățești relația cu adolescentul tău. Însă, iată câteva sugestii și strategii oferite de autoare, bazate pe ce știm despre creierul adolescentului.

1. Nu poți opri adolescenții din a experimenta lucruri noi, dar le poți fi alături. Îndrumă-i să experimenteze lucrurile potențial periculoase, în condiții cât mai sigure. Explorând în prezența părintelui, își va putea satisface curiozitatea, fără să simtă nevoia să se ascundă. În plus, acest lucru îi va consolida încrederea în tine și este mult mai probabil să fie responsiv la sfaturile pe care i le oferi. Astfel, vei evita apariția unor efecte secundare adverse, de lungă durată. Altfel spus, e important să ai în vedere că nu bătăliile sunt cele ce trebuie câștigate cu orice preț, ci războiul.
  2. Nu subestima capacitatea adolescenților de a prelucra informații. Un ”nu ai voie, pentru că așa consider eu!” va înlesni comportamentele contraproductive, pe când o discuție deschisă, bazată pe argumente logice și înțelegere reciprocă va fi mult mai productivă. Nu vrei ca adolescentul să te perceapă drept un inamic, ci dorești să fii alături de el, de aceeași parte a câmpului de luptă.
  3. Înainte de toate, numără până la zece. Nu te arunca într-o discuție cu adolescenții în momentele în care ești puternic activat emoțional. Încercarea ta de a-i ajuta să ia deciziile corecte ar putea eșua lamentabil, în astfel de condiții. Astfel, ia-ți măcar câteva secunde în care să te gândești cum ar fi cel mai bine să îi transmiți intențiile și credințele tale și ia în considerare cum se simte adolescentul tău în situația respectivă. Înarmează-te cu multă răbdare!

Este cartea mai mult decât un ghid de supraviețuire pentru părinți?

Fie că ești părinte de adolescent, fie că ești adolescent și cauți o lectură structurată și aplicată, cu informații din literatura științifică, cu siguranță această carte este pentru tine.

Dacă ești părinte, această carte te va ajuta să înțelegi mai bine ce se petrece în creierul adolescentului tău. De asemenea, îți va oferi sfaturi practice, care te vor ajuta să pășești în lumea încâlcită a adolescenților și să le poți fi sfetnic în timp ce o traversează. În ciuda faptului că, încă de pe copertă, cartea se anunță a fi un ”ghid de supraviețuire pentru părinți”, ea este și o lectură plăcută pentru cei vizați, adolescenții.

Dacă ești adolescent și te întrebi de ce, în grupul tău de prieteni, toată lumea consumă cantități semnificative de alcool la o petrecere sau dorești să-ți explici de ce stresul cotidian pare să te doboare mult mai ușor decât pe tovarășii tăi mai ”bătrâni”, merită, cu siguranță, să dai o șansă acestei cărți.

Dacă te afli într-una din categoriile menționate mai sus, fă o vizită librăriei Humanitas și achiziționează-ți cartea lui Jensen! Însă, dacă nu faci parte din aceste categorii, nu ești pasionat de neuroștiință și nu îți face plăcere să interacționezi cu terminologia din această sferă, această carte s-ar putea să nu fie pentru tine. Totuși, există multe alte cărți despre adolescență care ar putea fi pe gustul tău.

Concluzii

Fie că ești părinte sau adolescent, fie că ești un adult cu o fire curioasă care vrea să își îmbogățească bagajul de cunoștințe despre adolescență, dintr-o perspectivă neuroștiințifică, atunci îți recomand cu deschidere ”Creierul adolescentului” de Frances Jensen

Personal, pot spune că m-a ajutat să privesc cu alți ochi această etapă a vieții, oferindu-mi o serie de momente revelatorii. Este, probabil, o carte pe care mi-ar fi plăcut să o citesc mai devreme, pe când mă confruntam cu problemele descrise de aceasta. Cred că ar putea influența în bine viețile multor adolescenți, ajustând unghiul din care aceștia se privesc și sunt priviți de ceilalți.