Managementul conflictelor într-o manieră constructivă

Când vine vorba de situații tensionate, există o tendință des întâlnită de a evita posibilul conflict, iar dacă acesta apare, de a-l încheia cât mai repede cu putință. Deși pare contraintuitiv, pe termen lung, avem mai multe de pierdut decât de câștigat atunci când evităm situațiile de acest fel.

În articolul precedent am încercat să combat stigmatul asociat conflictului și ideea că acesta este ceva rău. Acum vom face un pas înainte pentru a discuta despre felul in care putem aborda conflictul și care sunt beneficiile acestuia. De asemenea, vom explica pașii recomandați pentru a putea gestiona eficient un conflict și a obține cele mai bune rezultate indiferent de tipul de conflict, fie el de sarcină, de proces sau personal.

Cum putem gestiona un conflict

Managementul conflictelor presupune abordarea unui conflict cu scopul de a reduce efectele sale negative și de a le amplifica pe cele pozitive. Pentru asta, va trebui să abordăm problema din perspectiva stilurilor de management al conflictului. Stilul se referă la modul în care alegem să ne comportăm și să comunicăm cu celălalt, în funcție de context. Această perspectivă sugerează că nu există un singur stil optim de management al conflictului. Dimpotrivă, stilul potrivit depinde de complexitatea situației, de importanța subiectului, dar și de urgența găsirii unei soluții și de măsura în care comunicarea bidirecțională este posibilă.

Unul dintre aceste stiluri este cel integrativ, care urmărește obținerea celor mai bune rezultate pentru ambele părți ca urmare a unei discuții detaliate despre nevoile fiecăreia. Voi explica modul în care funcționează acest stil, beneficiile sale, care sunt precondițiile necesare și momentele oportune utilizării lui.

Atunci când alegem să abordăm situația problematică, fie că deschidem un subiect sensibil sau ne exprimăm punctul de vedere, dăm posibilitatea apariției unui conflict. Desigur, scopul nostru nu este „cearta” în sine, dar uneori ea reprezintă un pas necesar pentru a ajunge la un consens mulțumitor pentru ambele părți. Stilul integrativ este optim în situațiile ce nu necesită o soluționare rapidă, în care problemele sunt complexe și importante. O precondiție pentru utilizarea acestui stil o reprezintă posibilitatea de cooperare dintre părți, pentru ca problemele să fie discutate deschis, analizate și reformulate astfel încât, la finalul discuției să înțelegem situația în ansamblu și să îi găsim o soluție optimă. Abordarea conflictului într-o măsură integrativă ne oferă siguranța că schimbările sunt direcționate spre problema reală și de asemenea sunt stabile în timp. Rezultatul acestei abordări poartă numele de conflict constructiv. Dacă, utilizând această metodă, am clarificat problema și am găsit soluții pe care să le aplicăm, șansele de reapariție a conflictului scad.

Cum putem „construi” și gestiona un conflict constructiv?

Conflictul constructiv se construiește în funcție de situație pe baza a mai multor condiții. Poate că în general nu putem prezice exact rezultatul interacțiunii noastre însă putem ține seama de anumiți factori ce direcționează discuția spre un final benefic.

I. Mentalitatea are un cuvânt puternic de spus în orice tip de situație. De multe ori, influența pe care aceasta o are asupra comportamentului nostru este greu de explicat, cu atât mai mult când vine vorba de o situație nouă. În cadrul discuției noastre, pentru a permite unui conflict constructiv să apară, este necesar ca atitudinea să fie una de cooperare. Acest lucru presupune dorința de a găsi o rezolvare benefică pentru ambele părți. Abordarea dă naștere unei atitudini îndreptate spre găsirea de soluții și permite exprimarea liberă a ideilor care apoi să fie discutate deschis.

II. Cel de-al doilea factor ce permite apariția unui conflict constructiv îl reprezintă o atitudine deschisă (open minded). Abordarea presupune a-ți afirma punctul de vedere și în același timp a asculta ce are de spus celălalt. Având acest lucru în minte, putem dezbate problemele cu care ne confruntăm, în scopul de a găsi împreună o rezolvare optimă pentru ambele părți.

Dinamica discuției

Pentru a favoriza apariția unui conflict constructiv este nevoie să abordăm problema urmând acești pași:

1. Exprimarea liberă a punctului de vedere personal și ascultarea punctului de vedere al celuilalt
2. Dezbaterea cricită a ambelor puncte de vedere (foarte important: critica trebuie să fie direcționată spre argument, nu spre individ)
3. Identificarea de soluții cu care ambele părți să fie de acord (sinteză și integrare)
4. Implementarea soluțiilor
Beneficiile unui conflict constructiv

Adesea avem mai mult de câștigat atunci când dezbatem o problemă decât dacă încercăm să îi găsim o soluție superficială sau o evităm. Iată câteva beneficii demne de luat în considerare:

  • Învățam să ne exprimăm activ punctul de vedere + Învățam să îi ascultăm și să îi înțelegem pe ceilalți
  • Dezbatem mai multe puncte de vedere, lucru ce dezvoltă o gândire analitică
  • Consolidăm prin argumente credințele proprii și devenim mai toleranți la păreri contrare
  • Găsim soluții de durată la probleme (grație dezbaterii alternativelor)
  • Soluțiile care apar în urma discuției pot fi mai creative decât cele găsite de un singur individ (rezolvarea se află în sinteza argumentelor și nu neapărat în a accepta „cel mai bun” argument)

*

În concluzie, abordarea integrativă reprezintă varianta cea mai promițătoare când vine vorba de a lua o decizie care să satisfacă nevoile tuturor. Conflictul constructiv este însă dependent de complexitatea ridicată a situației, importanța crescută a problemei pentru ambele părți, dar și de disponibilitatea timpului necesar pentru a avea o dezbatere. Din punct de vedere calitativ, această abordare este superioară comparativ cu alte metode de luare a deciziilor (spre exemplu, raționamentul bazat pe ideile majoritare) care duc la un consens prematur. Cu toate acestea, utilizarea stilului integrativ nu este nici optimă, nici necesară în orice situație, dar este recomandată utilizarea sa în condițiile menționate anterior. Iar atunci când este folosit, stilul integrativ nu urmărește selectarea uneia dintre părerile inițiale, ci obținerea unei sinteze care să le înglobeze și reconcilieze.

Acestea fiind spuse, consider că exprimarea sinceră a părerilor într-un context de cooperare între părți este cea mai bună variantă pentru a rezolva într-o manieră integrativă situațiile conflictuale.

Surse bibliografice

Elgoibar, P., Euwema, M., & Munduate, L. (2017). Conflict management. In Oxford Research Encyclopedia of Psychology.

Tjosvold, D., Wong, A. S., & Feng Chen, N. Y. (2014). Constructively managing conflicts in organizationsAnnu. Rev. Organ. Psychol. Organ. Behav.1(1), 545-568.

Staff, P. (2018). Conflict Management: A Creative Approach to Breaking Impasse.

Coleman, P.T. (2011). Constructive Controversy. In Deutsch, M., Coleman, P. T., & Marcus, E. C. (Eds.). The handbook of conflict resolution: Theory and practice. John Wiley & Sons.

3 thoughts on “Managementul conflictelor într-o manieră constructivă

  1. GOD BLESS YOU !!! THENK ‘ S A LOT FOR GIVING ME THE BEST IDEAS !!! /THESIS & ANTITHESIS !!!????????????????????????????

  2. Cred ca teama unui raspuns agresiv din partea celuilalt ne face să ne gândim de două ori înainte să abordăm o discuție cu un potential substrat conflictual. Asta tine si de cultură și nu ma refer la erudiție, ci la felul în care gândim și felul în care am fost crescuți. Teama de conflict este ca si atunci cand te întâlnești cu un animal sălbatic si preferi sa l ocolesti dacă probabil nu vrei sa l mănânci…

    Si asa vorbele rămân nespuse si situațiile neclarificate.
    Exact cum ai spus, tine de mentalitate, nu învățăm să comunicăm si nu stim sa discutam argumentand, este mai usor sa evităm sau sa tipam cat ne tine gura????

  3. Dacă ne- am gandi mai mult la nevoile celui de langa noi am înțelege cand sufera sau cand este nefericit si am incerca tot timpul sa rezolvăm problemele într o manieră constructiva fara sa amplificam conflictul.
    Egocentrismul este mai puternic decât altruismul. Uneori subconștientul, amintirile neplacute si frustrările ne încarcă bateriile pentru razbunare si atac .. iar concilierea rămâne pe locul doi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.