Puterea autorității: cum să folosești principiul autorității în persuasiune

Principiul autorității ne este familiar încă din copilărie. Părinții ne învață să-i ascultăm, societatea are anumite reguli impuse de către forțele de ordine, anumite învățături religioase pot justifica pedepsele ce apar când nu se respectă autoritatea (ex Adam și Eva). Informațiile primite de la o autoritate recunoscută ne pot furniza o scurtătură valoroasă pentru a decide cum să acționăm într-o anumită situație. Mai precis, există numeroase avantaje ale conformării față de autoritate: de la recompensele primite de părinți, apoi bonusurile primite de la manageri și până la însănătoșirea pe care am simțit-o când am făcut ce ne-a spus medicul.

Puterea autorității a fost dovedită și experimental, iar un exemplu celebru este experimentul lui Stanley Milgram. Participanții erau invitați să joace rolul unui profesor într-un experiment care urmărea, aparent, testarea efectelor pedepsei asupra memoriei. Li se cerea să administreze un test de memorie “elevilor” (care erau actori); iar dacă aceștia răspundeau greșit, să le administreze un șoc electric (care era fals, deși ei nu știau asta). La fiecare răspuns greșit, voltajul creștea, iar actorul interpreta durerea provocată de electroșocuri de la gemete, la țipete și apoi la urlete de nervozitate și disperare. Când actorul cerea oprirea experimentului, cercetătorul îi cerea să continue. Deși puteau să refuze oricând să mai continue, majoritatea participanților (65%) au ajuns să administreze șocuri electrice până la voltajul maxim (450 V), mult peste nivelul letal. (Blass, 1991)

Cum funcționează principiul autorității?

Când nu suntem siguri de o informație sau nu suntem stăpâni pe un domeniu, apelăm la decizia unei autorități. Spre exemplu, în psihologia reclamei se apelează deseori la medici pentru a promova anumite produse de sănătate/îngrijire personală. De ce? Pentru că am fost de mici învățați să ascultăm de sfatul doctorului, deși uneori uităm că acesta poate greși. De altfel, nu este neapărată nevoie de o autoritate reală, ci doar de un simbol al acesteia.

Simbolul autorității se poate observa prin titlul sau semnele de statut pe care le deține o persoană. Avem mai multă încredere în expertiza persoanelor care dețin titluri precum “doctor, lector, conferențiar, profesor, judecător” deoarece știm că procesul de specializare durează mai mulți ani și cunoștințele noastre din domeniu nu pot fi comparabile cu cele ale acestora. Într-o reclamă despre produse de sănătate poate fi angajat chiar și un actor ce joacă rolul unui doctor, deoarece titlul este cel care conferă autoritatea informațională.

Un alt factor ce exprimă autoritatea îl reprezintă îmbrăcămintea: uniformele sau costumul de afaceri. În urma mai multor studii (Bickman, 1974)  s-a constatat că oamenii ascultă și urmează mai des pe cei ce sunt îmbrăcați în uniforme militare sau medicale, deoarece reprezintă un statut transcultural al încrederii. Este mult mai probabil să asculți de un polițist care îți cere să treci strada pe la trecerea de pietoni decât de un simplu cetățean. De asemenea, costumul unui om de afaceri inspiră o formă de respect chiar și față de un străin, fiind un semn de statut.

Un ultim factor relevant pentru a exercită puterea autorității îl reprezintă accesoriile: de la bijuterii la mașini. Acestea exprimă un statut social superior în momentul în care sunt mai scumpe, spre exemplu mașini precum Ferrari, Lamborghini, Maserati; sau când sunt mai de calitate, cum ar fi accesoriile de aur, argint, diamant. Având în vedere semnificația socială  a accesoriilor mai puțin accesibile tuturor, persoanele ce le dețin beneficiază de un respect aparte în trafic sau în alte contexte sociale. (Doob & Gross, 1968)

Cum folosești autoritatea în favoarea ta?

  • Dacă lucrezi în vânzări, o ținută elegantă și un aspect business îți poate crește cota de vânzări deoarece pari mai încrezător
  • În cadrul unei organizații, este foarte eficientă apelarea la un titlu de prestigiu. Pentru un client este mult mai relevant momentul în care a abordat de un vicepreședinte, decât de un simplu angajat.
  • În momentul în care dorești să faci o cerere unei persoane necunoscute, te poți prezenta menționând titlul sau statutul deținute: “Sunt manager în compania…”. Acest lucru te va ajuta și în cazul în care prezinți un act, ecuson sau diploma ce atestă  statutul tău
  • Fă-ți cunoscută priceperea, nu te gândi că este evidentă (Robert Cialdini)
  • Înainte de o discuție de negociere, este recomandată o cină cu o seară înainte pentru a stabili competențele fiecăruia și a dezamorsa eventualele neînțelegeri
  • Obține certificări de la organisme recunoscute atât pentru tine cât și pentru produsele sau afacerea ta și folosește-le în prezentări

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ro_RORO